Kocaeli’nin ilk metro projesi 2018 yılında gündeme geldi. Yaklaşık 25 yıl boyunca hemen her seçim döneminde adayların vaat olarak öne sürdüğü metro projesi için kent merkezi İzmit yerine kentin batısı, Gebze-Darıca bölgesi seçilmişti. Gebze-Darıca arasında inşa edilmesi planlanan metro hattı tıpkı İzmit tramvayında olduğu gibi uzun süre Ak Parti tarafından seçim malzemesi olarak kullanıldı. 2018 genel seçimleri öncesinde henüz daha ihalesi dahi yapılmamış olan Gebze Darıca Metrosu için her iki ilçede de durak tabelaları yerleştirildi.
TEMEL ATMADA BARAÇLI DETAYI
Vatandaşlara metro inşaatının başladığı yönünde yalan bilgilerin verildiği 2018 genel seçim sürecinden tam 6 ay sonra, 20 Ekim 2018’de Gebze Darıca Metrosu’nda ilk kazma vuruldu. Temel atma törenine katılan isimler arasında bugün Kocaeli Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreteri olan Hayri Baraçlı da vardı. -Baraçlı ile ilgili küçük bir not düşelim; aradan geçen 6 yılın ardından bugün Kocaeli Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreteri olarak görev yapıyor fakat metro projesi halen daha tamamlanabilmiş değil.- Gebze-Darıca arasında uzanacak 15.6 kilometrelik metro hattı 2 milyar 488 milyon 489 bin TL’ye mal edilecekti.
AK PARTİ KOCAELİ’Yİ UNUTTU, BELEDİYE KOLLARI SIVADI
İbrahim Karaosmanoğlu başkanlığındaki Kocaeli Büyükşehir Belediyesi söz konusu metro hattını kendi bütçesi ile inşa etmek istiyordu. 2018 yılında Ak Parti için her şey iyi gidiyordu. Henüz Ankara, Bursa, İstanbul gibi büyükşehirler kaybedilmemişti. Ankara’nın yatırımları Kocaeli’ye uğramıyorlar, bakanlıklar dev projeleri farklı şehirlerde inşa ediyordu. Bu sebeple Kocaeli 25 yıllık hasreti metroyu inşa edilmek için kentin geleceğini büyük ölçüde ipotek altına alıyor, onlarca yıllık yatırım bütçesini Gebze Darıca Metrosu için aktarmayı göze alıyordu. Gebze-Darıca Metrosu Kocaeli Büyükşehir Belediyesi’nin kendi imkanları ile inşa edilseydi belki de 2050 yılına kadar bir daha Kocaeli’de hiçbir proje yapılamayacaktı.
BÜYÜKAKIN ANKARA’YA DEVRETTİ
Ankara’sıyla, Bursa’sıyla, İstanbul’uyla ve henüz kaybetmediği onlarca belediyesiyle mutlu olan Ak Parti iktidarı 2018 yılında Kocaeli’yi yalnızlığa terk etmişti. Ekim 2018’deki temel atma töreninin ardından projenin 4.5 yıl içerisinde tamamlanacağı duyuruldu. 2019 yerel seçimlerinin ardından Ankara ve İstanbul gibi büyük metropolleri kaybeden Ak Parti’nin elinde kalan en önemli büyükşehir belediyesi Kocaeli oldu. Bir anda merkezi yönetimin göz bebeği haline gelen Kocaeli için kesenin ağzı açıldı. Kocaeli Büyükşehir Belediyesi’nin yeni başkanı Tahir Büyükakın’ın girişimleri ile Gebze-Darıca Metrosu Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’na devredildi.
GEBZE METROSU NE ZAMAN AÇILACAK?
2018 yılında 2.4 milyar TL’ye ihale edilen projenin bugünkü yaklaşık maliyetinin 40 milyon TL’yi aştığı düşünülüyor. Kocaeli Büyükşehir Belediyesi söz konusu proje bakanlığa devredildiği için onlarca yıllık yatırım bütçesini korumuş oldu ancak Kocaelililerin metro hayali neredeyse olduğu gibi duruyor. 2022 yılında Gebze Metrosu için kurdele kesme hayalleri kurarken söz konusu tarihe gelindiğinde projenin sadece yüzde 51’i tamamlanabilmişti. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu geçtiğimiz yıl soru önergelerine verdiği bir yanıtta metro projesinin 2026 yılında tamamlanacağını duyurmuştu.
İNŞAAT 6 AYDA YÜZDE 2 İLERLEDİ
Kocaeli Büyükşehir Belediyesi 5 Mart 2024’te söz konusu metro hattıyla ilgili güncel bilgileri içeren bir basın duyurusu yayınladı. Bu duyuruda metro hattı inşaatının yüzde 80’inin tamamlandığı duyuruldu. Aradan 6 ay geçtikten sonra bugün Kocaeli Büyükşehir Belediyesi’nin sosyal medya hesaplarından Gebze-Darıca Metrosu’yla ilgili yeni bir paylaşım yapıldı ve söz konusu hattın yüzde 82’sinin tamamlandığı açıklandı. 6 ayda projenin ancak yüzde 2’si tamamlanabildi. Bu hızla giderse, metro her 6 ayda yüzde 2 ilerlerse kurdele kesmek için daha 9 yılımız var. Kocaeli halkı metrosuna kavuşmayı bekliyor. Samuel Beckett’in ünlü tiyatro oyunu ‘Godot’u Beklerken’ oyununda olduğu gibi… Bir gün elbet gelecek, ama o zaman ne zaman olacak bilinmiyor…
Bu gönderiyi Instagram’da gör
GEBZE DARICA METROSU NEDİR?
Kocaeli Büyükşehir Belediyesi tarafından 2018 yılında projesi yapılarak yapımına başlanan ardından Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’na devredilen Gebze Darıca Metrosu için çalışmalar sürüyor. Seyahat süresi 40 dakika olacak metro hattı, günde 330 bin yolcuya hizmet edecek. Gebze bölgesinin trafik yükünü büyük ölçüde azaltacak. 2023 yılının aralık ayında test sürüşü gerçekleşen metronun proje genel ilerlemesi yüzde 80’i aştı. İstasyon betonarmesi ve ince işlerin ağırlıklı olarak devam ettiği metronun; Gebze Gar İstasyonu, Marmaray Aktarması Adliye İstasyonu ve Sabiha Gökçen Metrosu ile entegrasyonu bulunacak.
GÜNDE 330 BİN YOLCU TAŞINACAK
Gebze Organize Sanayi Bölgesi-Darıca Sahil Hattı Projesi, 15,4 kilometre uzunluğunda çift hat olarak inşa edildi ve 11 istasyonda hizmet verecek. İnşa edilen toplam hat uzunluğu 30,8 kilometre olacak ve günde 330 bin yolcuya hizmet edecek. Diğer yandan GoA4 Sürücüsüz 4’lü dizi yüzde 63 yerli üretim olan araçların imalatları tamamlandı. Taşıma kapasitesi 1080 olan araçların hızı 90 kilometreye kadar çıkabilecek. Metro araçlarının ray üstü teslimatı yapılırken dinamik tip test çalışmaları devam ediyor. Yüzde 94’ü yer altından işleyecek olan hattın 14,7 kilometresi tünel, 900 metresi hemzemin olarak inşa ediliyor. Metro araçları için bakım ve onarım istasyonu hattın sonundaki Pelitli bölgesinde yapılacak. Planlanan TCDD Gar istasyonu ile Marmaray ve hızlı tren üzerinden İstanbul başta olmak üzere diğer şehirler ile bağlantı sağlanacak.
METRO SÜRÜCÜSÜZ OLARAK ÇALIŞACAK
4. otomasyan düzeyinde bulunan metro tam otomatik sürücüsüz metro olarak hizmet verecek. Bu sistem daha iyi ivmelenme, frenleme ve işletme hızı sayesinde son duraklar arası minimum yolculuk süresi ile daha üstün bir hizmet sağlıyor. Buna bağlı olarak yolcunun ortalama bekleme süresinde azalırken yolcu yığılmalarının da önüne geçiliyor. İstasyonlardaki bekleme süreleri şartlara göre Kontrol Merkezi’nden ayarlanabiliyor. Son teknolojinin kullanılacağı projede 4. otomasyon düzeyinde bulunan (GoA4) tam otomatik sürücüsüz metro hizmet verecek. Bin 80 yolcu kapasiteli 4 araçtan oluşan GoA4 sürücüsüz metronun kullanılacağı hattı, sinyalizasyon ekipmanları sayesinde 90 saniye aralıklarla sefer yapmaya elverişli olacak.
GEBZE DARICA METROSU DURAKLARI NEREDE?
1- Darıca Sahili İstasyonu
2- Farabi Devlet Hastanesi
3 – Darıca Kent Meydanı
4 – TCDD Tren İstasyonu
5- Fatih Devlet Hastanesi
6- Gebze Merkez İstasyonu
7- Gebze Belediye- Akse Sapağı İstasyonu
8- Gaziler İstasyonu
9- Güzeller OSB İstasyonu
10- GOSB İstasyonu
11- Balçık sanayi İstasyonu
12- Mollafenari Sapağı İstasyonu
13- Mollafenari Köyü İstasyonu